
over ons
De driepuntige ster die Mercedes als beeldmerk voerde is in 1909 als zodanig gedeponeerd en siert sinds 1910 bij veel (maar niet alle) Mercedessen de radiateur. Van de drie punten in de ster wordt gezegd dat zij een verwijzing zijn naar het feit dat het de bedoeling was van Gotlieb Daimler motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht.[bron?]
Toen in 1926 de firma's Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. fuseerden tot Daimler-Benz AG besloten zij het merk Mercedes-Benz te gaan voeren, en werd het logo geschapen van de ster van Mercedes omringd door de lauwerkrans van Benz, waarbinnen de namen Benz en Mercedes waren vervat. De lauwerkrans is later vervangen door een enkele ring, waarbij de namen werden weggelaten.
Benz was het merk waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
Benz' vrouw Bertha was wellicht de eerste persoon ter wereld die een echt autoritje maakte (samen met haar kinderen), toen ze van Mannheim naar Pforzheim (een afstand van 180 km) reed in 1888. Er zijn mensen die beweren dat dit ritje ervoor zorgde dat de auto zich bewees. Vrouw Bertha was een vindingrijke vrouw en dat was nodig ook, want de eerste auto was niet zonder problemen te besturen. Ze moest in het holst van de nacht op zoek naar benzine en vond een apotheek in Wiesloch, die aldus het eerste "benzinepompstation" ter wereld werd. De wagen had namelijk geen benzinetank. Benz' familie steunde hem in zijn koppige streven om benzinemotoren te verkopen.
Mercedes was sinds 1902 het merk waaronder Daimler, een Duits automerk, opgericht door Gottlieb Daimler, auto's verkocht. De naam hiervan is geïnspireerd door Mercédès Jellinek, de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, een van de eerste grote klanten van DMG die in 1900 zesendertig auto's bestelde met een gezamenlijke waarde van 550.000 Duitse mark.

